V marci, tesne pred vypuknutím korona pandémie, sme v našej domácnosti obnovili vozový park – kúpili sme 2 nové bicykle. Pre mňa a pre dcéru. Každý bicykel sme kúpili v inej predajni, ale oba mali rovnakú podmienku pre udržanie záruky. Absolvovať po 3 mesiacoch od kúpy garančnú servisnú prehliadku.
Keď nadišiel čas, zavolal som do predajne, kde sme kúpili bicykel pre dcéru. Dostal som termín o 3 dni. Keď som sa na prehliadku dostavil, odovzdal som bicykel a servisný technik ma poslal do neďalekej kaviarne. S tým, že max do 30 minút to bude hotové. A bolo. Skvelé!
Podobným spôsobom a s podobnými očakávaniami som pristúpil aj k objednaniu záručnej prehliadky pre môj bicykel. Pri snahe o telefonické dohodnutie termínu som ale dostal prekvapivú odpoveď. Bicykel môžem priniesť kedykoľvek a štandardne do 5 dní mi ho vrátia vyservisovaný. Ale teraz toho majú veľa, takže to môže trvať aj dlhšie. Hmm, keďže bicyklujeme teraz pomerne často, toto riešenie ma úplne nepotešilo a nepresvedčilo. Opýtal som sa teda, koľko taká servisná prehliadka orientačne trvá. Dostal som rýchlu a jasnú odpoveď, zhruba do 30 minút, teda rovnako ako v predajni, kde sme kúpili bicykel pre dcéru. Keď som následne položil otázku, či je naozaj nevyhnutné, aby som bol týždeň bez bicykla kvôli 30 minútovej prehliadke, dostal som opäť prekvapivú odpoveď – áno, máme toho veľa, nevieme kde nám hlava stojí…
Čo je rovnaké a čo rozdielne v prístupe oboch servisov? Rovnaký je asi cieľ servismanov, čo najrýchlejšie vyservisovať bicykel, ktorý stojí predomnou. Max do 30 minút. V oboch servisoch pravdepodobne robia, čo je v ich silách, snažia sa. A možno majú aj rovnakú produktivitu a vo finále možno vyservisujú za deň rovnaké množstvo bicyklov. Ale prístup k práci a systém majú evidentne odlišný. A to vplýva okrem spokojnosti zákazníkov aj na ich vlastnú spokojnosť, ich hladinu stresu pri práci a množstvo telefonátov zúfalých zákazníkov snažiacich sa urýchliť servis svojho bicykla. Jeden servis sa nonstop ponáhľa a nestíha, druhý servis zvláda všetko v rámci stanoveného času.
Keď sa vrátim mysľou do medzi obchodníkov, manažérov, expertov alebo športovcov, vidím veľkú paralelu. Cieľ našej práce je nám väčšinou jasný. Dosiahnuť vytýčený obrat, zabehnúť maratón za želaný čas, nadizajnovať reklamnú kampaň, ktorá zvýši obrat o 20%. Mať cieľ je určite nevyhnutné, ciele nám pomáhajú udržať smerovanie, pripomínajú nám kam sa chceme / potrebujeme dostať. Aby sme sa však k cieľu dostali, dôležitý je náš systém práce. Každodenné aktivity, vďaka ktorým sa hýbeme vpred. Vďaka systému robíme pokroky, ktoré nás približujú k cieľu.
Zmyslom definovania cieľov je dosiahnuť výsledok – pretrhúť cieľovú pásku. Zmyslom vytvorenia systému je dostať sa do cieľa čo najefektívnejšie. Ak mám dobrý systém, výsledky sa väčšinou dostavia. Ak však systém nemám, ani najlákavejší cieľ mi na ceste k výsledkom život neuľahčí.
Zahltenie úlohami, povinnosťami a rôznymi inými záväzkami je v dnešnej rýchlej dobe celkom bežný jav. Vypadá to tak, že v čakárni máme vždy oveľa viac bicyklov, než ich dokážeme vyservisovať. Ako to teda zvládnuť a byť produktívny bez zbytočného stresu? Potrebujeme systém.
Ak ste sa dočítali až sem, skúste porozmýšľať, v ktorých oblastiach života máte vytvorený dobrý systém. V čom Vám to pomáha? A v ktorých oblastiach možno veci zautomatizované nemáte a stálo by za to nejaký systém si vytvoriť, resp. vylepšiť ten existujúci?
GTD systém voláme familiárne aj externý mozog. S účastníkmi tréningov ho spolu vytvárame priamo v aplikácii, ktorú využívajú na prácu s emailami, kalendárom a úlohami. Nie je to nič iné ako systém práce so vstupmi (povinnosťami, úlohami), ktoré prichádzajú do nášho života, a ktoré chceme zvládnuť čo najproduktívnejšie. Viac o GTD systéme sa môžete dozvedieť už 30.7.2020 na GTD webinári alebo 24.-25.9.2020 na GTD tréningu v Bratislave.